fredag 9 oktober 2009

Perjantai...

... betyder fredag på finska. Sen jag hittade google translate har jag levt på finska.
Det hela började med att Siss S skulle maila till finland och jag kom på att google har en sajt för översättning. Så vi började översätta mailen mellan oss till finska så fick mottagaren hela tiden kolla i Google translate. Det är så kul (rekommenderas om man har lite trist)!!! Eftersom formuleringen på finska inte är samma som på svenska så blev det mycket skratt.

Exempel:

Det här är vad jag vill ha sagt eller i det här fallet Siss S:
"Det kommer 16 killar på kalaset tror du att du kan ta 20 kopior?"

Det här är vad vi får ut på finska:
"Tulee olemaan 16 guys on jalka laskun luulet voi ottaa 20 kappaletta?"

När sen mottagaren översätter tillbaka detta till svenska får man:
"Blir 16 killar till fots räkningen tror du att du kan ta 20 låtar?"

Förstår ni hur kul det är. Jag grät av skratt och mina kollegor frågade om jag hade så kul på jobbet.

Idag ska vi ha reunion med mitt tidigare jobb. Det ska bli väldigt kul.
Vi blir 15 personer. Även om man vet vad de flesta pysslar med så ska det ändå bli kul att höra vad som hänt med alla.

Fredagskul!!!!

På söndag är det så dag att gå på konsert med Siss S och Mange. Det ska bli jätte kul.
Synd bara att det är en söndag för man kommer ju säkert att vara helt uppspelt efter så ska man hem och sova. =(

Igår fick jag mitt slutgiltiga godkännande på semestern över jul så nu är alles klar!
Nu ska jag bara betala biljetten! Snart så snart är man där...

Kramar

14 kommentarer:

  1. Ha ha, ja jag skrattade faktiskt så att tårarna rann! Visste inte att finska språkt kunde vara så kul!! Hoppas att du får en jättetrevlig kväll!
    KRAAAAAM

    SvaraRadera
  2. Se on hauskaa mennä konserttiin sunnuntaina. Kunpa olisin ollut pois maanantaina, jotta voisimme kaatua jälkikäteen!

    SvaraRadera
  3. Jag skrattade också så jag fick tårar i ögonen. Detta skulle mycket väl kunna vara ett ämne till en fredagskväll med lite rött!!! Nästa vecka har ni nåt på 60 kvar tills ni kommer, nu känns det nära.....KRAM Siss A

    SvaraRadera
  4. FINSKA RULES! :)
    Jag och min bror skulle översätta en låt från finska till svenska, den blev skitkonsigt.. Man blir jäkligt förvirrad när man kan båda språken också.

    Hoppas ni får en fin helg och att konsterten är bra!

    SvaraRadera
  5. Ja verkligen.. med lite rött i kroppen blir det väl ännu roligare.

    Saras finska blir bara bättre:
    Det är roligt att gå på en konsert på söndag. Jag önskar att jag hade måndag bort, så vi kunde krascha efteråt!

    Mia du får mer än gärna kommentera på finska så kan jag översätta med google translate. =)

    SvaraRadera
  6. På svenska skrev jag:

    Vad kul att gå på konsert på söndag. JAg önskar jag var ledig på måndag, så att man kunde sova ut efter!

    SvaraRadera
  7. Hahahahahahahahahahahahahaha sova ut är alltså krascha???!!!

    SvaraRadera
  8. *S* men det här VAR roligt, jag skrattade oxå. Dessutom tyckte jag det var kul att killar blev guys på finska.

    SvaraRadera
  9. HA HA vilken ljuvlig liten filmsnutt...

    SvaraRadera
  10. Toivoan mukavaa konsertti nyt illala!
    Me pellamaa wii, sie on riippuvuus juttu.

    Moi

    SvaraRadera
  11. Miten se on kipeä lihas? Ensimmäisten päivien jälkeen ostimme Wii, saatoin tuskin siirtää kättäni jälkeenpäin!

    SvaraRadera
  12. Haha, Magnusille saada kipeä mutta minä harjoitellen niin paljon ette mulle ei tulle niin kipeä.. :) Tai ei, minä pelatan niin vähän ette mulle ei tulle kipeä... :(

    SvaraRadera
  13. Hihi jätte roligt att ni kommenterar på finska. Det blir så roligt att översätta. Mia ditt sista kräver nästan en förklaring.
    "Haha, är Magnus avsedd att vara öm, men jag övade en hel del så att du förmodligen inte kommer att ta mig så sjuk .. :) Eller inte, jag pelatan så lite du förmodligen inte kommer att ta mig sjuk ... ("
    Siss C

    SvaraRadera
  14. Haha... Magnus hade lite träningsvärk men jag tränar ju en del så jag får inte ont :) Eller inte, jag spelar bara så lite att jag inte får träningsvärk :(

    SvaraRadera